torsdag 12 april 2007

Kosta vad det kosta vill

500 eller 600 miljoner euro i stället för drygt 200 miljoner. Sådan är prislappen just nu på den planerade centrumtunneln.
Det är en chockhöjning och sannolikt bara början. Om inte tunneln kapas förstås eller planen skrotas helt och hållet.
Det senare är precis vad många gröna i Helsingfors stadsfullmäktige hoppas på. Stadsstyrelsens första vice ordförande Otto Lehtipuu ringer mig mellan regeringsförhandlingarna och bekräftar det han sagt tidigare: Det är bättre med trängselavgifter och allra bäst att bygga ut kollektivtrafiken.
– Tänk om ens hälften av den där summan (av 500–600 miljoner euro) kunde användas för en bättre kollektivtrafik, säger han.
Sossarna som länge hört till de tongivande i stadsplaneringsnämnden viker inte en tum. Tunneln behövs när Helsingfors växer med nya stadsdelar där det bor 10 000–15 000 invånare. Busholmen är ett av dem. Dessutom, säger nämndens soc. dem. ordförande Maija Anttila, är centrumtunneln nödvändig om det ska bli flera gågator i city.
Fotomontaget här ovan visar Brunnsgatan framför järnvägstorget någongång i framtiden. Alternativet ingår i den aktuella tunnelplanen, liksom tanken på att göra Norra esplanaden bilfri.
Själv skulle jag allra först börja med att titta på de få gågator som redan finns. Stora Robertsgatan är ett skämt och utgående från de mejl vi fått om Mikaelsgatan är det samma parkerings- och genomfartsproblem där.
Men det är inte bara centrumtunneln och bilfria centrum som fått en ny prislapp. Också Tölövikens musikhus blir rejält dyrare att bygga. Nya priset är 106,2 miljoner euro plus ytterligare 20 miljoner för möbler, datorer och vad allt det nu kan handla om. För två år sedan talades det om 94 miljoner euro eller högst 98 miljoner. Är det inte lite lustigt hur miljonerna i sådana här sammanhang enkelt bara justeras uppåt samtidigt som man skär ned på antalet dagisar och skolor och gör allt för att "effektivera" handikappservicen och sjukvården?

Etiketter: