Sena spårvagnsdrömmar
Det är alltid bra att drömma. Tramwests spårvagnsvision för södra Esbo ser faktiskt inte så dum ut vid första ögonkastet. Speciellt prislappen är fin.
Men o andra sidan: snabbspårvägsalternativet har redan beaktats, och slopats. Och hur realistiska är spåraplanerna? Håller prislappen, ryms esbospårvagnarna i Helsingfors centrum? Och framför allt: när konsulter redan nu säger sig kunna räkna att metron inte minskar på Västerledens trafik (HS 28.2), kan spårvagnar faktiskt göra en större insats?
Det är roligt att folk själva tar initiativ till att planera en bättre stadsmiljö. Och det är synd att Tramwest inte fått presentera sina planer för Esbo stad – enligt Antero Alku försökte de för ett par år sedan, men fick ett nej i sista minuten. Det kan bero på att de faktiskt var ute i sista minuten, Esbo skulle snart rösta om sin metro.
Så visst, det är alltid bra att drömma, visionera och diskutera. Men har vi inte funderat tillräckligt länge redan? Västmetrons vara eller icke vara har diskuterats i tiotals år. Ändå måste vi vänta på ännu ett finansieringsbeslut, den här gången av staten. Blir det ett nej kan många år och minst 200 konsultlöner i värsta fall gå till spillo. Då kanske vi är tillbaka i ruta ett.
I morgondagens Hbl skriver ledarskribenten Björn Sundell om hur stora projekt så gott som aldrig håller sin budget, bland annat för att politikerna är så ivriga att driva igenom dem. Medan vi väntar på ledaren kan ni bekanta er med Tramwests vision om hur Esbospårvagnarna ska rymmas in i Helsingfors. Zooma och lek. Hoppas kartan fungerar.
Visa större karta
Men o andra sidan: snabbspårvägsalternativet har redan beaktats, och slopats. Och hur realistiska är spåraplanerna? Håller prislappen, ryms esbospårvagnarna i Helsingfors centrum? Och framför allt: när konsulter redan nu säger sig kunna räkna att metron inte minskar på Västerledens trafik (HS 28.2), kan spårvagnar faktiskt göra en större insats?
Det är roligt att folk själva tar initiativ till att planera en bättre stadsmiljö. Och det är synd att Tramwest inte fått presentera sina planer för Esbo stad – enligt Antero Alku försökte de för ett par år sedan, men fick ett nej i sista minuten. Det kan bero på att de faktiskt var ute i sista minuten, Esbo skulle snart rösta om sin metro.
Så visst, det är alltid bra att drömma, visionera och diskutera. Men har vi inte funderat tillräckligt länge redan? Västmetrons vara eller icke vara har diskuterats i tiotals år. Ändå måste vi vänta på ännu ett finansieringsbeslut, den här gången av staten. Blir det ett nej kan många år och minst 200 konsultlöner i värsta fall gå till spillo. Då kanske vi är tillbaka i ruta ett.
I morgondagens Hbl skriver ledarskribenten Björn Sundell om hur stora projekt så gott som aldrig håller sin budget, bland annat för att politikerna är så ivriga att driva igenom dem. Medan vi väntar på ledaren kan ni bekanta er med Tramwests vision om hur Esbospårvagnarna ska rymmas in i Helsingfors. Zooma och lek. Hoppas kartan fungerar.
Visa större karta
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home