onsdag 27 augusti 2008

Kommentera!


Nå nu är den här då, sidan som ska samla in medborgarvisioner om vår så kallade metropol. Finns till och med på svenska! Adressen är fortfarande www.helsinginseutu2050.fi.

Någon marknadsföringsbudget finns inte direkt, idégruppen tänker lita på djungeltrumman och medierna. Bra saker sprids ju förstås fort på nätet, via mejlinglistor och Facebook och allt annat cyberspaceguden gett oss. Återstår alltså att se, är den här sidan så bra att den sprids?

I bästa fall kommer det in mängder med kommentarer och idéer och blir en intressant diskussion. Det finns faktiskt en hel del frivilliga, hängivna visionärer där ute, kolla bara in diskussionsforumet om kollektivtrafik: Joukkoliikennefoorumi.

Men om sidan inte hittar fram till folk och det inte uppstår någon debatt så rinner ju allt ut i sanden. Ord som medborgaraktivitet och deltagande planering är vackra – men jag undrar då varför marknadsföringsbudgeten är noll?