måndag 15 september 2008

Va, är Grankulla självständigt?

I går fick jag som tidigare Grankullabo ett gott skratt. Jag träffade några vänner och vi snackade lite jobb och jag berättade att jag intervjuat Gunnel Carlberg som ställer upp i kommunalvalet i Grankulla. En av mina vänner – som jag anser vara rätt allmänbildad, faktiskt – blev förvånad.

Hon: Va, har Grankulla en egen kommunalvalskandidat?
Jag: Öh, jo, många.
Hon: Varför då?
Jag: Vad menar du?
Hon: Sitter de sedan i Esbo fullmäktige?

Först blev jag helt stum, och sedan började jag gapskratta. Tjejen har alltså hela tiden trott att Grankulla är del av Esbo, som någon sorts halvsjälvständig prick mitt i hålkakan. Det sammanfattar ju hela stadens problem.

Läs mera om Grankulla och kommunal- och servicestrukturreformen (vilket catchigt namn!) i intervjun med Carlberg och passa samtidigt på att kolla in HBL:s nya kommunalvalssida. Där samlar vi alla texter som handlar om vår så kallade metropol och om kommunalvalet överlag. Vi fyller på med mera material hela tiden och låter kandidater blogga också. Och observera att kommunalvalsartiklarna alla har kommentarfunktion, så nu kan ni enkelt ställa folk mot väggen! Fest.