söndag 10 juni 2007

Är HST verkligen Best?

Trafikverket skryter gärna med bra resultat i den årliga europeiska BEST-undersökningen. Enligt den är vi som åker buss, spårvagn och metro i det stora hela mycket nöjda med kollektivtrafiken. Men kan det vara så att vi inte vet om bättre och att det trots allt är många fler som i stället väljer egen bil och därför aldrig deltar i enkäten? Som väljer bil för att de VET.
På fredagen tittade jag in i Hesaris gamla högkvarter på Ludvigsgatan där man i Päivälehti-museet öppnat en metroutställning. Metron fyller 25 i år. Lagom till invigningen och kalaset har diplomingenjör Antero Alku skrivit färdigt en bok om kollektivtrafiken.
Jag har sällan läst något så kritiskt.
Eftersom Antero Alku snart doktorerar om kollektivtrafiken är också kritiken i Mennäänkö metrolla? (ungef. Ska vi åka metro?) väldigt bra underbyggd. Det är altså en faktabok och inte en pamflett.
Huvudtesen är väl att trafikplanerarna i Helsingfors skulle må bra av att resa lite. Se hur man gör på annat håll. Hos oss pynjar man med trådlöst internet i spårvagnar, käbblar om behovet av fler biljettkontrollörer och bygger nya underjordiska parkeringar. I till exempel Tyskland bygger man flera gågator och nya spårvagnslinjer. [Undersökningar visar att gågator i kombination med spårvagnar är bra för handeln, faktiskt så bra att butiksägarna klagar på att hyrorna går upp för att affärerna går så bra. Hos oss är handelskammaren alltid först i ledet och klagar på gågator i centrum och vägavgifter.]
Antero Alku pekar på flera hårresande planeringsmissar och när man läst färdigt vill man bara gråta. Och då älskar jag ändå spårvagnarna, snuttmetron och SAD:s briljanta resplan.

Till slut ett plock från nätet. Inlägget är från 2005 men kunde lika bra vara från i går. Pseudonymen "Kani" skriver på diskussionsforumet Joukkoliikennefoorumi:
"HKL on taas "best" - onko?
HKL:n kotisivujen uutisosastolla revitellään taas vuosittaisella BEST-tutkimuksella, jossa tuhatkunta seudun asukasta on kertonut mielipiteensä joukkoliikenteestä. BEST-tutkimus on alkujaan ollut ns. benchmarking-projekti, jossa muutama eurooppalainen kaupunkiseutu tutustuu toistensa joukkoliikenneratkaisuihin ja poimii toisiltaan ideoita kehittämiseen.

Helsingissä BEST otsikoidaan kuitenkin aivan kuin se olisi joku vertailukelpoinen totuus Euroopan joukkoliikenteestä. Tuntuu oudolta, että tällaisen tutkimuksen perusteella väitetään Helsingin seudun joukkoliikenteen olevan Euroopan kärkitasoa. Kyselyyn vastaajat eivät ole kokeilleet muiden tutkimuskaupunkien joukkoliikennettä, joten miten vastauksista voisi vetää mitään johtopäätöksiä kaupunkien paremmuuksista? Enemmänkin tutkimus kertoo suomalaisten asiakkaiden vähääntyytyväisyydestä. BESTin kaikki tulokset eivät edes ole kovin kehuttavia Helsingin seudun osalta. Suomalaisista vastaajista joka neljäs esimerkiksi ei suosittelisi joukkoliikennettä ystävilleen.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen matkustajamäärät ja varsinkin markkinaosuus ovat olleet laskussa. Tässä tilanteessa tuntuu propagandalta ja virheiden peittämiseltä elämöidä BESTin kaltaisilla kyseenalaisilla tutkimuksilla."
Metroutställningen är förresten urbra.

Etiketter: