Fel miljöslutsatser - då skiter vi i rapporten
Tomten räddar inte skandalen i Esbo.
När hela världen talar om globala och lokala klimatfrågor väljer Esbo stad att planera för en komplett ny stadsdel utan att fundera på miljökonsekvenserna.
Jag hänvisar förstås till vår nyhet om miljörapporten som mörkats.
I dagens Hbl (22.12, sidan 12) tvingar staden en jurist att försöka lägga en rökridå. "Rapporten är inte färdig". "Det är den visst, säger VTT-forskaren som skrivit rapporten fortfarande. Hon har sett den gå i tryck och distribueras. VTT står för statens forskningslaboratorium. De släpper helt enkelt inte ifrån sig halvfärdiga undersökningar.
Det tog minst 20 år för Esbo att godkänna Västmetron. Och det är en dryg vecka sedan grannen Helsingfors delade ut pris i en stor internationell arkitekttävling, en tävling för hela huvudstadsregionen där alla seriösa förslag betonade vikten av miljötänkande. Dra fort ned på antalet personbilar. Bygg i stället ut kollektivtrafiken, gärna då spårtrafiken.
I Esbo vill man bygga Hista, en stadsdel för nästan 20 000 invånare. På en åker långt från arbetsplatser och service. Man måste ha bil.
Parkvakten hoppas verkligen att de förtroendevalda i Esbo genast kräver bättre insyn, större offentlighet och en ordentlig diskussion om planläggningen.
ps. Histanyheten debatteras bland annat här. Hbl:s ledare hittar du här.
När hela världen talar om globala och lokala klimatfrågor väljer Esbo stad att planera för en komplett ny stadsdel utan att fundera på miljökonsekvenserna.
Jag hänvisar förstås till vår nyhet om miljörapporten som mörkats.
I dagens Hbl (22.12, sidan 12) tvingar staden en jurist att försöka lägga en rökridå. "Rapporten är inte färdig". "Det är den visst, säger VTT-forskaren som skrivit rapporten fortfarande. Hon har sett den gå i tryck och distribueras. VTT står för statens forskningslaboratorium. De släpper helt enkelt inte ifrån sig halvfärdiga undersökningar.
Det tog minst 20 år för Esbo att godkänna Västmetron. Och det är en dryg vecka sedan grannen Helsingfors delade ut pris i en stor internationell arkitekttävling, en tävling för hela huvudstadsregionen där alla seriösa förslag betonade vikten av miljötänkande. Dra fort ned på antalet personbilar. Bygg i stället ut kollektivtrafiken, gärna då spårtrafiken.
I Esbo vill man bygga Hista, en stadsdel för nästan 20 000 invånare. På en åker långt från arbetsplatser och service. Man måste ha bil.
Parkvakten hoppas verkligen att de förtroendevalda i Esbo genast kräver bättre insyn, större offentlighet och en ordentlig diskussion om planläggningen.
ps. Histanyheten debatteras bland annat här. Hbl:s ledare hittar du här.
Etiketter: Esbo, Stadsplanering
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home