Västmetron i motvind
Med kostander som verkligen skenat i väg är det förstås inte märkligt att staten nu blött den stora släven i metrosoppan.
Det är Mikko Ojajärvi, chef för trafiksystemavdelningen vid kommunikationsministeriet, som i en intervju till Yles finska radionyheter säger att västmetrons byggstart borde skjutas upp.
– Staten har senarelagt vägprojekt som blivit alltför dyra. Man kan göra likadant med metron.
Staten har lovat betala 30 procent av västmetron. Problemet är att prislappen nästan fördubblats – man började vid 450 miljoner men är nu uppe i 800 miljoner.
Tills vidare finns bara ett löfte om statens medverkan. Svart på vitt – nej.
Metrohöjdarna sitter som bäst i möte på stadshuset i Helsingfors, krismöte får man väl säga. För det är inte bara staten som nu är på tvären. Också esbopolitikerna har börjat tvivla. Somliga kräver stopp, andra nya förhandlingar.
Det är Mikko Ojajärvi, chef för trafiksystemavdelningen vid kommunikationsministeriet, som i en intervju till Yles finska radionyheter säger att västmetrons byggstart borde skjutas upp.
– Staten har senarelagt vägprojekt som blivit alltför dyra. Man kan göra likadant med metron.
Staten har lovat betala 30 procent av västmetron. Problemet är att prislappen nästan fördubblats – man började vid 450 miljoner men är nu uppe i 800 miljoner.
Tills vidare finns bara ett löfte om statens medverkan. Svart på vitt – nej.
Metrohöjdarna sitter som bäst i möte på stadshuset i Helsingfors, krismöte får man väl säga. För det är inte bara staten som nu är på tvären. Också esbopolitikerna har börjat tvivla. Somliga kräver stopp, andra nya förhandlingar.
Etiketter: Kollektivtrafik, Metropolen
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home