tisdag 14 oktober 2008

Nunor på stan














Nåja. Så har valstugorna och affischerna landat, för att påminna oss om att vi faktiskt ska rösta om knappa två veckor. Fatta det, bara 12 dagar kvar! Och hur många av er kan påstå att de redan vet vem de ska rösta på, och varför? Eller att affischerna hjälper er att välja?


Parkvakten tycker nämligen att affischerna säger noll. Fula är de också. Men intetsägande framförallt.

Kolla till exempel sloganerna: "Rösta på ditt hem i Helsingfors", "Välj en kommunal sannfinländare", "På ditt hjärtas sida" och "Ett rättvist Helsingfors". Inte ett ord om vad själva partiet står för och hur det skiljer sig från de andra.

Och så nuna efter nuna i rad på rad. Varför? På sin höjd kan man bonga någon bekant på listan. Men jag vill åtminstone själv inte rösta för att någon är "diplomingenjör, 34 år" eller "studerande, 26 år". Jag vill veta vad min kandidat tänker åstadkomma, och hur.













Ska en arbetshandske med tummen upp övertyga dig om att samlingspartiet är ditt parti? Tydligen. Vad Finlands Arbetarpartis datorskärm ska betyda förstår jag knappt alls. Och Kommunistiska arbetarpartiet stoltserar med två stoppmärken mot Nato och EU. Kommunalt så det förslår...

Hbl har intervjuat flera experter och medborgare som efterlyser större skillnad mellan partierna. Kan det faktiskt vara så svårt att förmedla partibudskapet via en valaffisch? Hur skulle det vara att lista konkreta mål och berätta hur de ska uppnås? Jag vill höra vad partiet tänker göra, vare sig det gäller tomthyror, spårtrafik, daghemsmat, utkomststöd eller tandläkarköer. Och nej, det räcker inte med tjafslöftet att välfärdssamhället ska tryggas. Jag vill höra varifrån pengarna ska tas. Och jag är knappast den enda.