Flera parkeringar är flera bilar
foto: Catrin Svenfors
Höger hand vet inte vad vänster gör. Det är intrycket man får av dagens nyhetsflöde i Helsingfors.
I morse berättade De Gröna hur systemet med trängselavgifter kan se ut. Läs mera om detta i morgondagens tidning!
I kväll diskuterar stadsstyrelsen en ny parkeringsanläggning i Tölö med plats för nästa tusen bilar. Läs mera också om detta i tisdagens blad!
Naturligtvis är De Grönas förslag en del av valkampanjen. Å andra sidan är trafiken sedan länge en het och svår fråga både i stadsfullmäktige och gatuparlamentet.
Ungefär 600 p-rutor har försvunnit från gatorna sedan början på 2000-talet så nu är man nere i 1400. Det tröstar knappast varken fotgängare eller cyklister då utbyggnaden av de underjordiska p-grottorna snart suger in upp till 5000 fordon, vilket betyder att trafiken i centrum är minst lika grötig som förut. Det ser man redan nu. Det är överkapacitet under jorden men trångt ovanpå. Varför skulle det plötsligt bli annorlunda?
Tölöparkeringen går antagligen på bordet på mötet i kväll men för en utomstående ser det i alla fall ut som att beslut om nya spårvägslinjer, metrovagnar och överlag det allra mesta som stavas kollektivtrafik dröjer åratal jämfört med beslut om nya parkeringar. Frågan är vem som håller i trådarna – hårda kommersiella intressen och tjänstemän eller förnuftiga lokalpolitiker. Vet du vad din politiker gör?
Höger hand vet inte vad vänster gör. Det är intrycket man får av dagens nyhetsflöde i Helsingfors.
I morse berättade De Gröna hur systemet med trängselavgifter kan se ut. Läs mera om detta i morgondagens tidning!
I kväll diskuterar stadsstyrelsen en ny parkeringsanläggning i Tölö med plats för nästa tusen bilar. Läs mera också om detta i tisdagens blad!
Naturligtvis är De Grönas förslag en del av valkampanjen. Å andra sidan är trafiken sedan länge en het och svår fråga både i stadsfullmäktige och gatuparlamentet.
Ungefär 600 p-rutor har försvunnit från gatorna sedan början på 2000-talet så nu är man nere i 1400. Det tröstar knappast varken fotgängare eller cyklister då utbyggnaden av de underjordiska p-grottorna snart suger in upp till 5000 fordon, vilket betyder att trafiken i centrum är minst lika grötig som förut. Det ser man redan nu. Det är överkapacitet under jorden men trångt ovanpå. Varför skulle det plötsligt bli annorlunda?
Tölöparkeringen går antagligen på bordet på mötet i kväll men för en utomstående ser det i alla fall ut som att beslut om nya spårvägslinjer, metrovagnar och överlag det allra mesta som stavas kollektivtrafik dröjer åratal jämfört med beslut om nya parkeringar. Frågan är vem som håller i trådarna – hårda kommersiella intressen och tjänstemän eller förnuftiga lokalpolitiker. Vet du vad din politiker gör?
Etiketter: Kollektivtrafik, parkering, Stadsfullmäktige, Stadsplanering
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home