fredag 25 maj 2007

Trafikveckan som gick

Debatten med insändare och I Dag-kolumnen är av tradition ett av de mest lästa uppslagen i Hbl. I morgon lördag innehåller den några läsvärda trafikrelaterade alster. Inlägg i debatten, om vi säger så.
På tal om debatt.
Ingen mindre än trafikministern hoppades på livlig offentlig debatt om vägavgifter. Vi har verkligen försökt starta en. Den här veckan har varit en riktig trafikvecka hos oss, i tidningen. Vi har berättat att antalet bilar ökat kraftigt i huvudstadsregionen, att infartsvägarna är stockade, att kollektivtrafiken kanske inte är så bra som beslutsfattarna säger, visat hur man bygger ut i andra städer (Oslo jösses Oslo där borde man bo!) och kritiserat planläggningen i Storhelsingfors.
Vi har intervjuat lokalpolitiker och trafikexperter och miljöfolk och bilister och invånare.
Men någon särskilt het debatt har det inte blivit. Om trafik, alltså. Offentligt, alltså. Varför?
Det skulle krävas en Ken Livingstone för att få fart på samtalet. I egenskap av borgmästare såg han till att trängselavgifterna togs i bruk i London.
Nu säger jag inte att trängselavgifter definitivt är en grej för Helsingfors men ni förstår poängen, att någon som vågar säga och göra något skulle vara det.
Jahapp javisst då tänker ni bostadsminister Jan Vapaavuori. Jo, han blev obekväm för många sibbobor och helsingforsare samtidigt som han visade på beundrandsvärd styrka att stå rak i vad som måste ha varit en helvetisk insändarstorm. Men det gällde planläggning. Nu talar vi trafik och väntar på biträdande stadsdirektör Pekka Sauris, trafikverkschefen Matti Lahdenrantas och så förstås Ken Livingstones finska kollegas Jussi Pajunens linjedragningar nej förresten åtgärdsprogram. Om det nu är bättre kollektivtrafik vi ska ha.
ps. Parkeringsövervakningen ska nästa vecka titta extra noga på dårarna som ställer bilen på gräsmattan i parkerna. Tänk att det måste vara så.

Etiketter: