tisdag 11 mars 2008

Fyra nya stjärnkrogar

Nå, så har Helsingfors Michelinkrogar blivit fler. I dag blev det klart att Chez Dominique fortfarande har två stjärnor och Demo en. Nya stjärnrestauranger är Postres och Carma som båda fick en var.

G.W. Sundmans förlorade sin stjärna. Jag kan inte uttala mig om varför för jag har aldrig ätit där. Jag tror knappast jag kommer att äta på de andra lyxkrogarna heller, om inte jag typ håller mig till förrätt och isvatten. För prisnivån är bara tokig. "För två morotsstickor i kors", som kollegan uttryckte det. Men han kanske minns fel?

Michelinguiderna delar också ut Bib Gourmand-utmärkelsen, för restauranger som erbjuder god mat till ett vettigare pris. I år var det Olo och Grotesk som fick den utnämningen. Jag tror jag siktar på dem i stället.

Men hur som helst, alltid roligt att också lilla Helsingfors får fler stjärnkrogar! Så kan man ju ta och gratulera Michelingubben också, som kommit på det utmärkta försäljningstricket att uppdatera guiderna varje år, så du behöver en ny guide för hotell och restauranger med tolv månaders mellanrum. Ladda ner listan med Michelinkrogar i andra europeiska städer här, i fall du vill fira stort på nästa resa.