Tåg till hjärtat av Europa
Knappt har tanken på en tunnel (centrumtunneln) begravts när en ny lanseras.
Men en tunnel under Finska viken till Tallinn är inte en så dum idé. Tänk på möjligheten att åka tåg till hjärtat av Europa. Det förutsätter att esterna får ordning på sitt eget järnvägsnät. Nu fattas bara pengar. EU-lobbandet är i gång.
Nyheten om att stadsdirektörerna Edgar Savisaar och Jussi Pajunen gjort ett intensionsavtal om tunnelbygget nådde Yle:s text-tv och radionyheter i går på eftermiddagen. Stadskansliets PR-avdelning lyckades inte få ut ett pressmeddelande, varken före tillställningen i Tallinn eller efteråt. Fortfarande kan man inte hitta nyheten på stadens egen hemsida. Också Helsingforsfullmäktiges ordförande Rakel Hiltunen (sdp) är överraskad. Hon säger till Helsingi Sanomat att hon inte kände till Pajunens planer.
Intensionsavtalet innebär att städerna söker EU-finansiering för en ordentlig tunnelutredning. Den beräknas kosta 800 000 euro. Helsingfors och Tallinn – det vill säga skattebetalarna i Helsingfors och Tallinn – betalar dessutom 100 000 euro var från egen ficka.
Det görs sex miljoner resor mellan de två huvudstäderna årligen. Ingen vet exakt hur många det är som pendlar men deras antal uppskattas i tusental. Mot den bakgrunden finns det ingen anledning att mörka projektet.
Mycket underlig informationspolitik.
Men en tunnel under Finska viken till Tallinn är inte en så dum idé. Tänk på möjligheten att åka tåg till hjärtat av Europa. Det förutsätter att esterna får ordning på sitt eget järnvägsnät. Nu fattas bara pengar. EU-lobbandet är i gång.
Nyheten om att stadsdirektörerna Edgar Savisaar och Jussi Pajunen gjort ett intensionsavtal om tunnelbygget nådde Yle:s text-tv och radionyheter i går på eftermiddagen. Stadskansliets PR-avdelning lyckades inte få ut ett pressmeddelande, varken före tillställningen i Tallinn eller efteråt. Fortfarande kan man inte hitta nyheten på stadens egen hemsida. Också Helsingforsfullmäktiges ordförande Rakel Hiltunen (sdp) är överraskad. Hon säger till Helsingi Sanomat att hon inte kände till Pajunens planer.
Intensionsavtalet innebär att städerna söker EU-finansiering för en ordentlig tunnelutredning. Den beräknas kosta 800 000 euro. Helsingfors och Tallinn – det vill säga skattebetalarna i Helsingfors och Tallinn – betalar dessutom 100 000 euro var från egen ficka.
Det görs sex miljoner resor mellan de två huvudstäderna årligen. Ingen vet exakt hur många det är som pendlar men deras antal uppskattas i tusental. Mot den bakgrunden finns det ingen anledning att mörka projektet.
Mycket underlig informationspolitik.
Etiketter: Centrumtunneln, Pajunen, Stadsfullmäktige
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home